To może brzmieć jak dziwnie ale buzz marketing naprawdę jest jedną z najstarszych form marketingu. To nie ma znaczenia, czy jesteś online czy offline, nigdy nie powinno się przeoczyć buzz marketingu. Istnieje wiele form marketingu dostępnych dla właścicieli firm; zarówno online jak i off-line. Direct mail, pay-per-click, zawody łącza, SEO (Search Engine Optimization) i SEM (Search Engine Marketing), marketing wirusowy i inne terminy.

Buzz marketing to inaczej marketing szeptany. Jest to termin używany w branży marketingu do opisania działań. Buzz marketing jest w istocie wyjątkową formą marketingu wirusowego, lecz aby w pełni go zrozumieć, musimy najpierw zrozumieć marketing wirusowy.

Buzz marketing jest zaraźliwy, ale rozprzestrzenianie się zazwyczaj jest jego celem. To spontaniczna, wyjątkowa, osobista wymiana informacji, a nie jakaś forma reklamy. Strony internetowe często zachęcają: „poleć znajomym” lub „wyślij stronę” – na tym właśnie polega buzz marketing.

Przed powstaniem mediów: Internetu, telewizji, a nawet radio, ludzie musieli polegać na słownych reklamach. Była to bardzo popularnie stosowana technika, którą widzimy praktycznie w każdym liście sprzedaży w Internecie. Inne przykłady buzz marketingu są również skutecznie wykorzystywane w internecie. Spójrzmy na Gmail Google. Google wydał wiele dolarów na reklamę swojego programu Gmail. Nawet Yahoo Web 2.0 korzysta z ogromnych form buzz marketingu i w swoich próbach zachęca do korzystania z nowego silnika wyszukiwania. Yahoo zachęca swoich użytkowników do głosowania na stronach internetowych, które były pomocne w ich wysiłkach wyszukiwania, a następnie używa głosy zaufania do zwiększenia SERPs (wynikach wyszukiwania stron).

W definicji podanej przez Whatis.com, mówią, że chociaż buzz marketing nie jest nowy, to jest jasne, że technologia internetowa radykalnie zmieniła sposób, w jaki jest on używany. Kampanie są obecnie dokonywane na czatach, w e-mail, na forach dyskusyjnych, a nawet w sieci peer to peer, pliki do pobrania, gdzie przedstawiciele marketingowi zakładają tożsamość odpowiedniej grupy docelowej.