Współcześnie największym trendsetterem są środki masowego przekazu – to właśnie tam powstają nowe mody i wytyczane są najbardziej rozwojowe kierunki. Buzz marketing lub, jeśli wolimy, szum medialnyto taka forma reklamy, w której informacja o produkcie i marce jest przekazywana najczęściej osobiście, a odbiorca często nie jest nawet świadom, że jego interakcje stanowią doskonały nośnik informacji marketingowej.

Poprzez buzz marketing kreujemy zainteresowanie danym produktem wśród grupy docelowej nie bezpośrednio, ale pośrednio – przez media lub znajomych. Czynnikiem kreującym może być w tym przypadku zasłyszana niechcący anegdota, niesamowita właściwość i wiele innych. Atrakcyjność tej informacji powoduje, że media i pojedynczy ludzie zaczynają ją rozprzestrzeniać i, jeśli tylko jest ona dostatecznie dobrze związana z naszą marką, powodują wzrost jej świadomości wśród naszych przyszłych klientów.

Żeby zapoczątkować plotkę, potrzebny jest zapalnik – coś, co sprawi, że ludzie zaczną sobie przekazywać informację o naszym produkcie z ust do ust. Znalezienie najlepszego tworzywa dla kampanii opartych o buzz marketing jest często nie lada wyzwaniem. Wśród sprawdzonych sposobów można wymienić chociażby poruszania tematów tabu występujących w danej społeczności, odwoływanie się do szokujących lub tajemniczych wydarzeń czy podkreślanie dziwactw lub wynaturzeń, ogólnie odstępstw od utartych reguł i schematów.

Buzz marketing to potężne narzędzie, które może dać naszej marce drugie życie i zapoczątkować całkowicie nowy okres działania naszej firmy. Umiejętnie stosowany, przyniesie korzyści, których nie można przecenić, ale należy go stosować ostrożnie. Pamiętajmy, plotki nie zawsze są dobre.